|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konserwacja muzealiów ze stałej ekspozycji MOPE w
Zubrzycy Górnej” zrealizowanego z Programów Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego (Program: Dziedzictwo Kulturowe, priorytet: Wspieranie działań
muzealnych) Zadanie zostało sfinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków własnych Muzeum w i było realizowane od marca do końca października b.r. Okres promocji w mediach i na stronach internetowych Muzeum – Orawskiego Parku Etnograficznego trwa od marca b.r. do listopada b.r. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są: Ogólnopolski Portal Kultury O.pl, portal www.podhale24.pl , „Spotkania z Zabytkami” (informacje o zadaniu zostały umieszczone na profilu pisma) Informacje o projekcie ukazały się również w: malopolskaonline.pl i qlturka.pl Po przygotowaniu dokumentacji fotograficznej i opisowej przez pracowników Muzeum, oraz wyłonieniu wykonawcy na podstawie zapytań ofertowych, ule były konserwowane od czerwca do końca września b.r. w Starachowicach – w pracowni Pana mgr inż. Karola Kopeć – Konserwatora Drewna Zabytkowego. Warto tutaj podkreślić, że 16 zakonserwowanych obiektów z kolekcji Muzeum – Orawskiego Parku Etnograficznego tworzy niepowtarzalną i bardzo cenną kolekcję uli typu kłodowego (9 muzealiów, wśród których na wyróżnienie zasługuje ul typu „barć”), uli typu stojakowego (5 obiektów) i jeden ul skrzynkowy. Wspomniane muzealia pochodzą z XIX i XX wieku. 11 spośród wymienionych obiektów składa się na pasiekę dworską i stanowi integralną część zabytkowej XVIII – wiecznej zagrody dworskiej Moniaków, zabytku in situ. Pasieka jest zlokalizowana zaraz przy wejściu do Muzeum i powstała według scenariusza Pani dr Hanny Pieńkowskiej i Pani dr Wandy Jostowej. Ule pomieszczone na małych drewnianych podestach, przykryte gontowymi daszkami pulpitowymi, dwuspadowymi i stożkowymi, wydzielone pięknym, tradycyjnym ogrodzeniem orawskim z tyniorek, stanowią prawdziwą atrakcję i wizytówkę skansenu Pasieka jest obok prezentowanych w skansenie zagród, zakładów przemysłowych i architektury sakralnej, bardzo ważnym elementem ekspozycji przestrzennej: stanowi jeden z najcenniejszych zespołów tzw. małej architektury. Zebrane w pasiece ule stanowią unikalny zespół ilustrujący pasiecznictwo, które na terenie Górnej Orawy jeszcze w XX wieku było bardzo powszechnym przemysłem wiejskim. Gruntownej konserwacji technicznej i estetyczno – plastycznej zostało poddanych 16 uli z muzealnej kolekcji. Należy podkreślić, że stan uli przed konserwacją nie był zadowalający z uwagi na trudne warunki ekspozycyjne na wolnym powietrzu): ule były zaatakowane grzybem rozkładu brunatnego (w znacznej części struktura drewna została zniszczona), w niektórych eksponatach dały się zauważyć liczne ubytki masy drewna przy dość dobrze zachowanej powierzchni eksponatów (dzięki zastosowanym w przeszłości powierzchniowo środkom typu XYLAMIT). Widoczne też były ogniska żerowania owadzich szkodników drewna oraz mrówek. Celem prac konserwatorsko – renowacyjnych było przywrócenie trzem obiektom zbliżonego do oryginału wyglądu zewnętrznego oraz zabezpieczenie całości zbioru środkami biobójczymi , a także impregnacja powierzchni uli kalafonią. Jedenaście uli zostało poddanych m.in.: dezynfekcji i dezynsekcji (metodą ozonowania i impregnacji środkami biobójczymi), uzupełnieniu ubytków drewna w barci, sklejeniu pękniętych lub odspojonych elementów, uzupełnieniu drewnem i żywicą epoksydową brakujących gabarytów niektórych uli, wzmocnieniu konstrukcji, scaleniu kolorystycznym plomb, zaimpregnowaniu i wzmocnieniu uszkodzonych części obiektów roztworem Kalafonii w Toluenie, lub żywicą Paraloid B72 (w zależności od stanu drewna), zakonserwowaniu elementów metalowych i zaimpregnowaniu roztworem kalafonii w ksylenie powierzchni eksponatów. Pozostałe pięć muzealiów wstępnie oczyszczono i dokonano dezynfekcji i dezynsekcji poprzez ozonowanie oraz impregnację prewencyjną środkami biobójczymi. Dzięki zabiegom konserwatorskim jedenaście uli odzyskało dawną świetność, kolejne pięć zostało odkażonych, oczyszczonych i odpowiednio zabezpieczonych. Po przewiezieniu z pracowni konserwatorskiej do skansenu jedenaście uli zostało zamontowanych w pasiece, a pozostałe pięć przeniesiono do magazynu zbiorów. UROCZYSTE OTWARCIE PASIEKI DWORSKIEJ PO KONSERWACJI 28 października 2013 r. o godz. 12.00 nastąpiło uroczyste otwarcie
pasieki dworskiej . Przybyli na uroczystość goście mogli podziwiać odrestaurowane eksponaty słuchając informacji na temat zrealizowanego projektu. Przedstawienia historii bartnictwa i pasiecznictwa od czasów starożytnych do współczesności, z odniesieniami do pszczelarstwa na Orawie i do ekspozycji skansenowskich, w tym pasieki znajdującej się w orawskim Muzeum, dokonała Pani Jadwiga Pilch – Kustosz Muzeum – Orawskiego Parku Etnograficznego w Zubrzycy Górnej (tutaj tekst do pobrania). Po wspomnianym, niezwykle interesującym wykładzie Pan Jan Świdroń – Prezes Podhalańskiego Koła Pszczelarzy, pochodzący z Chyżnego pszczelarz z dziada pradziada, przypomniał o roli i miejscu pszczół w kulturze Orawy, okraszając prelekcję rodzinnymi wspomnieniami o bartnictwie i fachowymi uwagami na temat typologii uli, wyglądu i przeznaczenia sprzętów służących pszczelarzowi przy produkcji miodu dawniej i współcześnie. Doskonałym dopełnieniem owej niezwykłej przypowieści o pszczołach i pszczelarstwie była prezentacja dawnych sprzętów związanych z bartnictwem na Orawie, stanowiących część rodzinnej kolekcji Pana Jana Świdronia. O muzyczną oprawę wydarzenia zadbała Muzyka Orawska w składzie: Marcin Kowalczyk – prym, Józef Knapczyk – sekund, Krzysztof Pieronek – sekund i Jonasz Pieronek – basy. Patronami medialnymi uroczystości otwarcia wystawy stałej uli kłodowych były: www.podhale24.pl i TV Podhale, którym serdecznie dziękujemy za promowanie naszego projektu zrealizowanego przy finansowym wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Słuchaczami i widzami uroczystego otwarcia pasieki byli goście z Gliwic, Zakopanego, Krakowa, Jabłonki, Nowego Targu oraz z całej Orawy. Gościli u nas m.in.: dr hab. Jerzy Roszkowski – Przewodniczący Rady Muzeum - Orawskiego Parku Etnograficznego w Zubrzycy Górnej, znawca historii Podhala, Spisza i Orawy, Pan Andrzej Madeja – długoletni dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Jabłonce i znakomity rzeźbiarz orawski, Pani Maria Łaciak – Dyrektor Biblioteki Publicznej w Jabłonce, Pani Karolina Kowalczyk – Dyrektor Gminnego Centrum Kultury, Sportu i Turystyki w Lipnicy Wielkiej, Pan Robert Kowalczyk – Dyrektor Orawskiego Centrum Kultury w Jabłonce, Pan Roman Latoń – Nadleśniczy Nadleśnictwa Nowy Targ oraz przyjaciele skansenu: Pan Stanisław Rechman, Pan red. Ryszard Remiszewski i Pan Antoni Krzewniak. Zestawienie eksponatów
Patronami medialnymi projektu są: Spotkania z Zabytkami, Ogólnopolski Portal Kultury O.pl oraz Podhale24.pl
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
wstecz |